Cykling for dummies

Vad glad och lättad jag blev då ni tyckte att 6 mil cykling per dag var mycket! Jag trodde att ni skulle anse att jag är fjantig. Jag har några vänner och bekanta som cyklar 6 mil på ett par timmar eller sådär, och visst har dessa proffs svischat om oss många gånger under vår lilla resa. Men färdas man sådär 15 km/h så får man ligga i, det gäller ju att komma fram någon gång.
 
 
Några tips till dem som känner sig inspirerade:
 
-Vad gäller cykeln med tillhörande utrustning så kan man säkert optimera i oändlighet. Men kolla i alla fall att cykeln är i bra skick, att däcken inte är slitna, kedjorna är oljade och sitter på plats samt att det finns gott om luft i däcken.
-Några funktionskläder såsom cykelbyxor och -skor hade säkert inte skadat, men vi har cyklat "som vi är".
-Kolla att cykeln är optimal för dig. Sadeln måste ha perfekt höjd etc! En mjuk sadel och mjuka handstöd ska man ha.
-Från Biltema köpte vi cykelväskor, ett litet reparationskit, cykelhjälmar och regnponcho x 2. En ryggsäck har vi också. Ta med så lite grejer som möjligt. Det mesta kan man köpa på vägen också, om man glömt någonting.
-Jag är inte för överdrivet vattendrickande, men jag måste erkänna att jag har druckit för lite nu när vi cyklat. Ha alltid med en vattenflaska eller två och drick regelbundet oavsett om du känner dig törstig eller inte.
-Jag brukar aldrig bränna min hud i solen här i Norden, men nu har även det hänt. Under denna kalla eländiga sommar 2015! Lämna inga osmorda fläckar någonstans på kroppen, tänk på området runt axelbanden. Jag har även bränt ansiktet, fast jag hade solskydd. Och då var vädret mestadels molnigt!
-Hur fort man cyklar beror mycket på med/motvind och hur backigt det är. För oss var 6 mil första dagen i högsta laget. Vi är friska och medelålders, med ordinarie grundkondition. Till en som känner sig osäker eller inte vill ta ut sig helt, rekommenderar jag maxtak 3-4 mil/dag.
-Största problemet har inte varit brist på kondition eller styrka, utan ont i rumpan. Även händerna har tagit stryk av att lutas mot styret.
-Talk eller potatismjöl hjälper mot ev skavsår, och mina onda knän har jag medicinerat med Ipren varje morgon och kväll.
-Cykla med låg växel så slits kroppen mindre.
-Stretcha? Vad är det för någonting?
-Det viktigaste är ju att man också kan njuta av resan! Välj tilltalande resemål som lämpar sig till cyklingen. Hör med någon som gjort det förut för bra tips. Boka all logi i förhand.
-På Åland finns en del fästingar, och även om vi inte är i gräset så borde man kanske ha vaccinerat sig mot TBE i alla fall. Vi hade med en fästingpincett men den behövdes inte.
-Att baka in en vilodag i mitten av resan är en utmärkt ide. Vi (och våra rumpor) var väldigt tacksamma över vår vilodag i Mariehamn.
-Jag rekommenderar Åbo skärgård och Åland som resemål. Mycket fin omgivning, man klarar sig helt och hållet på svenska, cyklingavstånd är lagom och det finns inte för mycket backar. Man kan bryta av cyklingen med båtfärder. Om någon är intresserad av detaljer är det bara att höra med mig. Har ni tips på lämpliga cykelresor? Jag är klart intresserad inför framtiden!
#1 - - Christina:

Tack för tipsen! Vilket friskusäventyr ni är ute på!
Härligt!

#2 - - Bosse Lidén:

Härligt att läsa om ditt äventyr från två hjul. Det är klart att du måste dricka mycket och stretcha innan ex. läggdags. Jag har också upplevt som rumpan får mest stryk. Potatismjöl kan man till mycket. Hjälper utmärkt mot klåda. Nästa gång hoppas jag få se många fina bilder. :) Kram Bosse cykelälskare

#3 - - Anna - mamma till två prinsessor och en prins:

Tack för att vi har fått följa med på er cykelsemester! Härlig och omväxlande läsning just nu när det mest handlar om dåligt väder eller utlandssemestrar på bloggarna.
Ett litet cykelsemester-tips från mig är att cykla runt sjön Vättern. Det finns massor av fina saker att se och göra längs vägen om man gör det i makligare takt än de som cyklar Vätternrundan.

#4 - - Rolf:

Klart att man blir inspirerad! Ni har varit riktigt duktiga med rejäla etapper. Ett sant nöje att ha fått "följa" med på er färd.

#5 - - Rolf:

Kommer att tänka på paret som för drygt ett år sedan sökte logi hos mig. Efter ett tag sade de att de skulle cykla till kina. Det trodde jag ju inte på men det var faktiskt så. Deras färd slutade oi en brant nedförsbacke pga av dåliga bromsar så det är viktigt med bra bromsar:-) Kina vore kanske en drömtur.

#6 - - Tove Olberg:

Jag har nu följt er härliga cykeltur hela vägen, men skriver kommentar här. Vilka bra cykelturråd!
Cykelrumpa uj uj för det. Jättefina bilder, nu är ni påfyllda med härliga vyer,god motionoch massor att havsluft. Med så pettasvistelsen, tänk att Uffe fick köra er, men så bra! Kul att se bilderna därifrån. Och så härligt att Ditte med man dök upp också, mitt i prick ju :-) Jätteroligt se er på bild tillsammans där!
Greger är ett utmärkt modell på cykel, hälsa honom det!
Må gott!

#7 - - Znogge:

Allt är relativt. Man kan cykla av olika anledningar och jag tycker att era turer har bra balans. Ni hinner se och njuta och får motion på köpet. Perfekt om man frågar mig.

#8 - - Comsi Comsa:


Ni har ju cyklat på jätteduktigt tycker jag...

Kramen ♥

#9 - - Gunnel :

Jag är full av beundran. Det är åtskilliga år sedan jag cyklade några längre sträckor, men det ger en mycket större frihet än att sitta i en bil. Fina bilder från Åland.

#10 - - Mia:

Kloka råd du ger!

Tänk att du blev bränd av solen trots att det varit mulet! Det gäller att ha respekt för solen. Jag trodde inte det var någon fara vid mulet väder... men det kan det kanske vara!?? Eller har jag missuppfattat dig?

Svar: Ja, jag brände mig fast det var mulet nästan hela tiden. Har aldrig hänt förut i mitt 41-åriga liv.
Annukka

#11 - - Ditte:

Bra råd! Tackar för dessa! Jo, jag kan nog tänka mig en cykelsemester. Cyklade för många, många år sedan på Gotland, men då hade vi tält med. Och nu bor jag inte i tält...
Lätt packning verkar perfekt och bor man på gästhem och dyligt blir det ju kanske bara en handduk som ska med.
Jag tycker ni var väldigt tappra med er cykling. En applåd!

Svar: Behövde inte vare sig lakan eller handduk! Allt finns på B&B.
Annukka

#12 - - Hemkära Hanna:

Det var goda tips! Och ni såg så friska och hurtiga ut.

#13 - - Fyrtiotaggare.com:

Jag tycker ni är duktiga. Låter härligt med att röra på sig så mycket under semestern. Kram

#14 - - Karin på Pettas:

Som jag redan skrev i förra inläggskommentaren.
Ni borde ha fått en lagerkrans hängd runt halsen båda två när ni kom hit. "Skitduktigt" ! Goda råd att ta till sig för den cyklingsbenägna.
Er kondition måste vara på topp vid det här laget.