Nu får det vara nog! 5:2

Gemensamt för olika dieter är att de inte fungerar.
Visst, man går ner i vikt tillfälligt, men enligt forskning har de som bantat efter 5 år inte bara uppnått sin tidigare vikt utan gått upp ytterligare några kilon!
Vi människor är byggda för oregelbunden tillförsel av mat. Vi jagar, frossar, och sedan går och småsvälter tills vi återigen lyckas hitta föda.
I dagens värld har vi totalt tappat kontrollen över hur mycket mat vi egentligen behöver. Vi äter mycket energirik mat, och mycket oftare än vad vi egentligen behöver. Resultatet blir att vi är mer eller mindre överviktiga.
Vi har tappat bort begreppet hunger. Vi är rädda för hunger. Vi förväxlar hunger med allt möjligt, såsom törst, leda, uttråkning, tröst, "sug". Och så äter vi igen.
Jag har under mitt liv kört en veckas saftfasta två gånger. Till att börja med var det fruktansvärt- jag var så avundsjuk på alla andra som fick äta, och skulle ha betalat vad som helst för en bit mat. Dock förhindrade min tjurighet mig från att avbryta fastan. Eftersom dagarna gick blev fastan lättare, och båda gångerna har jag mått våldigt bra på alla sätt efter avslutad fasta.
Jag har inte bantat sedan dess, eftersom jag har känt att det skulle vara mycket möda för ingenting. Samtidigt har jag hela tiden känt att jag väger några irriterande kilon för mycket, och inte har de blivit färre med åren.
Men nu har jag slutligen hittat en lösning! 5:2! Det är inte i första hand en bantningsmetod, utan mera som en strategi och livsstil. Det bygger på att man 2 dagar i veckan lever på en fjärdedel av sitt vanliga kostintag (500 kcl för en kvinna, 600 kcal för en man). Resten av dagarna äter man precis som man vill. Fastedagarna väljer man själv.
Våra goda vänner håller på med denna livsstil och har fått fantastiska resultat. Och nu talar jag om viktnedgång. Dessutom verkar det som att halvfastan i sig har positiva effekter på kroppen. "Det som inte dödar, härdar." Forskningen talar för att cellernas reparationsmekanismer aktiveras. Själva regelbundna halvfastan, även om man inte går ner i vikt, verkar förlänga livet. Dock går man alltid också ner i vikt. Insulinnivåerna går ner. Hungern minskar. Risk för hjärt- och kärlsjukdomar minskar. Risk för att få cancer minskar. Risk för demenssjukdomar minskar. Man blir piggare och gladare.
I mitt fall kan jag inte utöva de flesta idrottsgrenarna pga mina onda knän, men tänk om de också skulle bli bättre av att gå ner, vi säger 10 kilo, i vikt? Inte omöjligt!
 
 
Jag kan tänka mig att 2 dagar i veckan inte är en alltför stor mental påfrestning. Jag vet ju att dagen efter får jag återigen äta precis som jag vill. Många "naturligt smala" människor kör egentligen omedvetet 5:2-metoden, det tror författaren Michael Mosley och det tror även jag.
Jag är redo! Jag har köpt både våg och kokbok. Så småningom får de som är intresserade höra om mina resultat.
#1 - - Gunnel :

Den dieten verkar inte så jobbig som vissa andra. Jag har inte den energin att väga all mat och räkna kalorier hit och dit, men att äta mindre två dagar i veckan är överkomligt, även om det kanske inte är så inspirerande alla gånger.

Svar: I boken som man ser på bilden är kaloritabeller. I kokboken är alla rätter kaloriräknade. Jag trror att man snabbt kommer in i tänket. Kanske får jag använda hushållsvågen första veckan.
Annukka

#2 - - Znogge:

Jag körde 5:2 en period men jag tyckte det svårt att äta så lite när jag jobbade. Har man ansvar för 32 elever så behöver man energi men kanske ska jag ge det en chans igen. För i ärlighetens namn så måste kilon bort och LCHF känner jag inte för...

Svar: Någonstans måste det ju kännas så klart, annars kan man inte vänta sig någon skillnad. Hur länge höll du på? Intressant att många har provat.
Annukka

#3 - - Marina:

För mig fungerade dieten. Gick ner 6 kg och har nu slutat med att halvfasta två dagar utan halv fastar en dag i vecka ibland. Jag har inte gått upp ett enda kilo. Jag började med 5:2 för ca 1 år sedan och höll på i 6 månader för att komma till min trivselvikt. Slutade när jag insåg att om jag fortsatte gå ner i vikt måste jag köpa ny garderob och det har jag inte råd med.

Svar: Du har inspirerat mig! Har själv sett resultatet. Såklart ska det kännas lite, annars blir det ju ingen ändring. Men upplevde du det mentalt jättejobbigt? Hur gick det att fungera på jobbet?
Annukka

#4 - - Rolf:

Hungriga tigrar jagar bäst. Det är visst bra att någon dag i veckan antingen inte äta alls eller mindre än man förbrukar. Vet jag att dagen kommer att bli mentalt krävande äter jag inget under den dagen. Misstänker att adrenalinet som kommer av hunger ökar välbefinnandet. Jag upplever det enbart positivt att avstå mat en kortare period. Man blir lätt till kropp och själ.

Svar: Jajamen, de hungriga jagar bäst. Du har förstått det väsentliga! Du är tydligen en sådan naturlig 5:2are?
Annukka

#5 - - Comsi Comsa:


Lycka till tigern =)

Jag försökte med 5:2 men tyckte jag blev svag, klen och odräglig...
Tror som du att många smala människor kanske lever efter 5:2 utan att de är medvetna om det.

Kramen ♥

Svar: Tack tack, jag behöver stöttning trots att jag verkar "morsk"!
Annukka

#6 - - Tove Olberg:

Friskt skrivet om det hela! När jag läser detta kommer jag på att på 90 talet jobbade med ett par damer som hade var 3.e dag med mindre kalorier. De hade också tränat sina magar att bli van att äta mindre. De motionerade inte mer än måttligt men regelbundet.
Lycka till!
Vecka 34 blir bra att träffas!

Svar: Jajamen, man äter tydligen mindre även resten av 5 dagarna, visar forskning. Magsäcken blir mindre och man känner sig allmänt lättare.
Annukka

#7 - - Tove Olberg:

Du och Ditte bestämmer dag! Mat i någon form bjuds ;)

#8 - - Mia:

Jag har aldrig fascinerats riktigt av dieter, mer förvånats över hur fogliga vi människor är. Följer modet och blir besvikna gång på gång när det gäller dieterna. Följer man dem slaviskt, klart man går ned i vikt, det svåra är förstås att fortsätta leva så. Jag tror på kombinationen att äta med förstånd och röra sig mer. Det är svårt det också, men det som jag kan klara av... tror jag... ;-) Oftast i alla fall.

Det ska bli spännande att väga mig när jag kommer hem. Med den promenadväg jag har till jobbet här, som verkligen suger, så borde jag tappat något kilo. Det återstår att se! Om tre veckor, närmare bestämt!

Svar: Lycka till! Såklart är det bra att röra på sig för allmänna välbefinnandet, men så mycket kalorier blir man tyvärr inte av med på det viset. För mig är det enda som hjälper att begränsa intaget.
Annukka

#9 - - Marina:

Jag kände mig lite frusen de dagar jag halv fastade och hade alltid en extra kofta eller varmare tröja på mig på jobbet. Det
som underlättade var att jag försökte variera rätterna och hade färdiga matlådor inför fastedagarna. Skönt att slippa tänka de dagar jag halv fastade utan jag kunde snabbt värma goda kalorifattiga rätter. Klart att jag kände mig hungrig emellanåt men en god kopp te kunde mätta och hungerkänslan gick över efter ett tag. Det som är förvånande är att jag blev mindre sugen efter mat fastedagarna. Äter mera nyttiga saker idag och har mindre sug efter söta saker. Marina

Svar: Det stämmer precis med vad Michael Mosley skriver. Och jag är motiverad! Jag förstår att det blir ingen skillnad om det inte känns någonstans.
Annukka

#10 - - Fyrtiotaggare.com:

Detta tror jag på. Och Mosley verkar kunnig! Lycka till!

#11 - - Geddfish:

Jag har fastat flera gånger i mitt liv, inte för att gå ner i vikt, utan mer för att rensa kroppen. Även fruktfastat.
Dessutom kört med någon "drain", någon vätska från Hälsokost, som ska rensa kroppen.
Men allt detta ger ingen viktminskning på sikt.

Då tror jag mer på 5:2 för de som behöver det! Plus att minska på öl och vin, för de är lömska kaloribomber.


#12 - - Yvonne:

Kanske något för mig med ???....................................Det kommer att bli fler berlocker! :-)

#13 - - TantGlad:

Jag tror INTE på en massa dieter. Jag tror på sunt förnuft och motion.
Det är bara de som skriver dessa böcker om bantningar som är de stora vinnarna.
Alltid kan de lura nån.
Men vi får tro och tycka det vi vill. Klart man kan prova om man vill det.

Ha en kanonkväll och kram.

Svar: Men om sunt förnuft och motion är så bra så varför går det runt sådär 80% av människor inkl jag själv som är mer eller mindre mulliga eller feta?
Annukka

#14 - - mickandialog:

Ska bli intressant att följa. Har hört en massa bra om den dieten. Har nog den i naturlig form, då jag tappar aptiten vissa dagar och kanske bara orkar äta fil och omelett. Tappar jag i vikt hamnar jag alltid på samma igen. Går jag upp något kilo går jag ner snabbt igen. Precis som kroppen vill vara på samma vikt, när den vägt så i många år.
Förövrigt tycker jag att du är jättefin om du är (inget smicker).
10 kilo låter mkt. Själv skulle jag kunna tänka mig att gå ner 2kilo.
kramis

Svar: Tack så mycket, fin kan man vara även om man är lite mullig. Jag är nog lite äldre än dig, och har 3 barn, så kilona har kommit smygande under årens lopp. Denna diet passar inte om man har diabetes typ 1, det är ju risk för både hypoglykemi och ketoacidos vid fasta.
Annukka

#15 - - Rolf:

Det skall bli intressant och spännande att få läsa om hur du upplever det.

#16 - - Ditte:

Om en går in för något så finns goda chanser att dte skall fungera och om en har viljan till att förändra/göra något åt situationen.
En kan ju inte äta /dricka mer än vad kroppen gör av med , men det är lätt hänt.
Under de nästan fyra år vi bodde i Peking åt jag kinesisk mat till största delen, gott och mycket och jag drack en del öl och vin men vad hände; jo jag gick ner sjk kg utan att ens tänka på det.
Ris och nudlar är ju basföda och en hel del grönsaker. Inte rörde jag mig hellre mer än hemma. Jobbet var inte stillasittand eså totalt gick jag nog i snitt 10 000 steg om dagen och det gör jag oftast nu också.
Min tanke nu är att jag äter mindre portioner och det fungerar bra och att jag rör mig.
Spännande att följa din 5:2 resa och du kommer att lyckas. Helt klart!
(Däremot skulle jag aldrig någonsin gå till viktväktarna och betala för att väga mig. Men för de som blir hjälpta av det på lång sikt och att den nya vukten håller i sig så kan det ju vara värt det. Men de flesta återkommer ju tyvärr...)

Svar: Naturligtvis är motion viktigt och bra på alla sätt men inte går man ner i vikt på det. Har för mig att motion står för 20% och "intaget" för 80% vid viktnedgång, inte otroligt. Det är motivationen som är viktigast. Jag är lite klokare imorgon ang v.34 då jag vet lite om hästar.
Annukka

#17 - - Rolf:

Jag är milt sagt förundrad. Den bloggen som är länkad är inte min blogg,ej heller har jag medvetet länkat. Är min iphone hackad?

Svar: Har du en blogg nu?? Det visste jag inte. Jag var häromdagen inloggad hos någon annan på blogg.se så någonting konstigt är det.
Annukka

#18 - - Rolf:

Hahah,nä det har jag inte. Jag skulle dessutom aldrig döpa en blogg till Red Zon,huuh.

#19 - - Monnah:

Kropp och hälsa fascinerar mig. Jag förstörde både min kropp och mitt förhållande till mat genom att vara en anorektisk tonåring. Det har stulit så mycket tid och onödig energi för mig, och ännu mera matglädje! Numera är jag överviktig, men inte jättemycket. Jag har lärt mig njuta av mat, men njuter "lite för mycket" och av fel saker emellanåt. Håller jag mig ifrån mjölmat mår jag så mycket bättre och det är svårt under fikasomrarna. Har man tillräcklig motivation går det dock, och när vardagen kickar in blir det lättare för mig. Fasta triggar gamla dåliga ätbeteenden, men att äta som 5:2 naturligt, alltså när man är hungrig mer än när man är sugen, verkar vara något som naturligt smala har gemensamt. Lycka till! Särskilt med experimentet om kroppen klarar mer med några färre kilon på sig. ❤️

#20 - - Fröken Duktig:

Kör hårt och lycka till!