Träning- en livsstil

Nu när jag har haft en tränande livsstil i nästan ett år tänkte jag dela med mig några tankar. Som tidigare framkommit så brukar jag köra "pass" och tränar inte på gymmet på egen hand.
 
1. När jag pratar om min träning så menar jag just precis en livsstil. Det innebär att det ska tränas åtminstone 3-4 gånger per vecka. Naturligtvis är det bättre att röra på sig lite och lätt än ingenting alls, men då pratar vi om olika saker. Träning är lite som jobb- inte alltid så kul men det måste bara göras regelbundet. Jag skulle inte boka en tandläkartid samtidigt då mitt favoritpass pågår, om jag inte var helt tvungen, men jag skulle absolut prioritera en fest i goda vänners lag framför träningen. Om jag däremot är sjuk eller bortrest så är det inga problem att skippa träningen en tid- så är ju inte fallet med egen häst!
 
2. För att lyckas upprätthålla livsstilen måste du ha en bra träningsplats där du trivs och skaffa dig en ordentlig utrustning.
 
3. Jag rekommenderar mångsidig träning som består av styrka, kondition och rörlighet, helst även den mentala biten. Jag tycker att det är synd att många, ffa män, har så svårt att ta sig till yoga pga fördomar och rädslor. Det skulle de verkligen behöva för att få kontakt med sitt inre och lite smidighet på sin otympliga stela kropp! Våga prova dig fram! Ingen bryr sig om du gör fel- ingen hinner ens titta på dig, de har fullt upp med sig själva. Jag medger att t ex dans kan vara frustrerande till att börja med, men alla har ju varit nybörjare en gång.
 
4. Det är bra att prova på olika saker, men när du hittat vad du trivs med, håll dig till 3-4 saker per termin. Om någonting börjar bli tråkigt (såsom vattengympa och spinning för mig)- byt!
 
5. Jag är ledsen men det finns ingen förändring som inte känns någonstans. För att bygga muskler, få bättre kondis, ökad smidighet, bättre sinnesro--- det KOMMER att göra ont, du kommer att bli andfådd och det kommer att kännas lite jobbigt och motigt flera gånger. Som jag skriver längre ner, så finns det dagar då man ska ta det lite lugnt, men du måste åtminstone känna till alla dina "växlar".
 
6. Enkelt och självklart- eller? Det är bättre att göra en övning med mindre tyngd och intensitet och med rätt teknik, i stället för tyngre och snabbare men med fel teknik.
 
7. Jag har många gånger mött på personer som tränar som blådårar och äter snålt. Ingenting kunde vara mera fel. Som jag har konstaterat tidigare, så tror jag att det behövs mer än träning för att gå ner i vikt. När du däremot har uppnått en för dig rimlig vikt, kan du äta rätt bekymmersfritt och även synda av och till om du har en tränande livsstil. Hälsosamhet i all ära, men ingen har faktiskt dött av en korv eller glass. Träna utan bränsle är bara dumt, och kommer att bromsa din träningsutveckling på många olika sätt.
 
8. Lyssna på kroppen. Ibland orkar jag köra 3 pass på raken, ibland bara en, och knappt den! Jag har också noterat att vilodagarna inte är lathet, de BEHÖVS. Av samma anledning behöver du inte lida av ångest om du råkar få en veckas paus i träningen. Se det som en tid då kroppen återhämtar sig och ev små skador läker. Efter pausen är du starkare än på länge! Jag har aldrig förstått mig på träning som regelbundet orsakar skador i kroppen.
 
9. I början kommer du att märka en stor utveckling och skillnad mot förut. Sedan kommer "platåfasen" och det känns jobbigare igen. Men sen utvecklas du igen, när du minst anar! Det är som med allt annat i livet. Ge inte upp utan fortsätt ihärdigt framåt!
 
10. Jämför inte dig med andra, vare sig under träningen eller mellan träningarna! Du är helt unik, och din träning är för dig. Kör på, låt dig inspireras av andra men jämför inte på ett destruktivt sätt. Det är bara en rikedom att det finns många andra som delar samma intresse med dig!
 
 
#1 - - Anonym:

Du kommer med otroligt många bra tips , som jag ska försöka ta till mig. Det är inte alltid så lytt att hålla sig till det man planerat, men världen går klart inte under om jag inte håller mig till planen varje dag.

#2 - - Gunnel :

Glömde fylla i adressrutan, så jag visades som Anonym, vilket jag alltså inte är.

#3 - - Viktbalans:

Jättebra summeringar och tips som alla kan ta till sig. Om man dock är väldigt onyttig - dricker mycket läsk, äter mycket godis och kakor varje dag så behöver man kika på att lägga om kosten också.

Svar: Ja men naturligtvis, en massa onyttigheter är inte bra för träningen heller, inte att tala om vikten. Måttlighet i allt!
Annukka

#4 - - Mia:

Just nu är jag inne i en period jag kör tre gånger i veckan, konditions- o styrketräning. Känns precis lagom, tycker att min kropp behöver två dagar i sträck ibland för att må bra. Kan vara åldersrelaterat, när jag var yngre tror jag att jag simmade fyra-fem ggr/vecka något halvår och mådde väl av det.

Det låter som att vi är inne i en hälsosam period, både du och jag... :-)

#5 - - elisabeth:

saknar träning, varit förkyld nu i 1 vecka, i alla fall kunna rida och det känns bra.

#6 - - Ditte:

Bra tips! Och just att hitta ett bra ställe där man trivs att träna och där lokalerna är inbjudande tycker jag är svårt. Gillar inte alls svettiga, bullriga ocg osnygga miljöer.
Jag nöjer mig med mina promenader på mellan 5 och 10 km per dag och styrkan i rygg, armar och mage tränar jag hemma och dte fungerar utmärkt med att ha sig egen kropp som motstånd. Spm "gammal" gymnastikdirektör har jag en bra grundutbildning vad gäller både träning och kost så den får fungera.
Viktigt är också att d einstruktörer på olika inrättningar har en bra grundutbildning och så är ju tyvärr inte alls alltid fallet. Ibland ingen utbildning alls.
Jag vet att du har ett så bra träningsställe i Umeå med bra trämnare och hade jag haft motsvarande i Stockholm så hade jag mer än gärna gått dit.

#7 - - Tove Olberg:

:-)